HomeTestyWTB Riddler

WTB Riddler

Ogólne informację

WTB Riddler to kolejne opony, montowane fabrycznie u wielu producentów rowerów gravelowych. Producent reklamuje je, jako łączące w sobie trakcję oraz prędkość, nadające się zarówno do wyścigów gravelowych jak i do nieskrępowanego bikepackingu.

Dostępne rozmiary:
700 x 37 mm
700 x 45 mm

Obydwa rozmiary występują w wersji czarnej oraz z beżowym bokiem.

Testowana wersji to 700 x 45 mm
Gęstość oplotu 60 TPI, deklarowana waga 550 g

Zakładanie i uszczelnianie

Opony od początku założone w systemie bezdętkowym, na obręczy Accent Race 29 o szerokości 28 mm i oklejonej opaską Vittoria 30 mm, cały system zalany mleczkiem Vittoria Pit Stop TNT.
Z dwóch testowanych egzemplarzy, jeden bardzo ciasno ułożył się na obręczy, nie sprawiając problemów z uszczelnieniem, natomiast drugi był minimalnie luźniejszy i dopiero użycie kompresora pomogło wskoczyć jej na miejsce.

Opony były jeżdżone na ciśnieniu 2.0 z przodu i 2.2 z tyłu dla wagi 75 kg.

Wrażenia z jazdy

Od początku mojego zainteresowania gravelem słyszałem o tych oponach, legendarnych WTB RIDDLER.
Po zapoznaniu się z Gravelkingami zdecydowałem się, że potrzebne jest porównanie. Wybór nie mógł być inny. Okazyjnie nabyte z systemem pod tubeless w okazałej szerokości 45 mm z bieżnikiem, o którym słyszałem same superlatywy.
Nie mogłem doczekać się pierwszej jazdy i od razu wziąłem je w dosyć trudny teren po trasie maratonu krzeszowickiego i krakowskiego. Nie zawiodłem się. Na szutrowych odcinkach jedzie się niezwykle komfortowo, w terenie pewne w prowadzeniu i przewidywalne. W porównaniu do Gravelkingów jazda po zakrętach to przyjemność, na każdej nawierzchni dobrze trzymają, co pozwala na naprawdę przyjemną jazdę również na leśnych singlach. W kopnym piachu cóż… nic nie pojedzie. Na mokrych i błotnych warunkach jak większość opon gravelowych z drobnym bieżnikiem szybko się zapycha i często tracimy przyczepność, co nie zmienia faktu, że w podobny sposób zachowa się 90% opon gravelowych. Dostępny jest bliźniaczy model Raddler z jeszcze bardziej agresywnym bieżnikiem pośrodku, teoretycznie lepiej radzący sobie w błocie. Zasadniczo z całą stanowczością mogę polecić każdemu, kto preferuje jazdę w terenie.
Żywotność opony też jest zadowalająca, po 2500 kilometrów ślady zużycia są niewielkie, co bardzo dobrze rokuje na jej przyszłość.
W kwestii odporności na przebicia problem z oponą miałem tylko raz, gdy dwukrotnie pokonało mnie szkiełko bardzo wrednie schowane w oponie. Nie wypatrzone za pierwszym razem ponownie przebiło dętkę (zimą jeździłem na dętkach). Nigdy wcześniej ani później nie złapałem na nich gumy.
Na koniec zostawiłem temat masy opon i odczucia jej podczas jazdy. Niestety, ale czuć ich „toporność” na łatwiejszych odcinkach, a szczególnie na asfaltach. Jest dosyć uciążliwe, odbierając przyjemność z jazdy sporą ilością dróg.

Podsumowanie

WTB Riddler o szerokości 45 mm to opona zdecydowanie terenowa, w suchych warunkach praktycznie nie do zatrzymania, natomiast niezbyt nadaje się dla pokonujących dużej ilości kilometrów asfaltami. Tak więc, jeżeli drogi o nawierzchni bitumicznej traktujesz wyłącznie jako przerywnik lub dojazdówkę do następnego oesu po epickim żwirze, to jest opona dla Ciebie .

Plusy:
• Bardzo dobra przyczepność w terenie
• 45 mm balon opony podnosi komfort jazdy
• Pewne trzymanie w zakrętach

Minusy:
• Relatywnie spora waga jak na oponę szutrową
• Mocno wyczuwalne opory toczenia na asfaltowych drogach

Sugerowana cena detaliczna to 208 PLN za sztukę

Więcej szczegółów  na stronie producenta.

Autor:

Witold Jagocki

Współtwórca

Leave a comment